امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403

مصاحبه با دکتر علی قمری

تاریخ ارسال : 1402/12/06 22:46 نویسنده : مدیریت

نظام مهندسی ساختمان استان ایلام
به مناسبت روز مهندس

مصاحبه اختصاصی با جناب آقای دکتر علی قمری جوان موفق و افتخار آفرین ایلامی

 

بیوگرافی: دکتر علی قمری در سال ۶۳  در شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام زاده شد. وی فارغ التحصیل دکتری سازه از دانشگاه علم و صنعت و پسا دکتری از دانشگاه صنعتی شریف و همچنین عضو هیئت علمی مهمان دانشگاه صنعت شفیلد کشور انگلستان می باشد .
 گفتنی است دکتر قمری تا کنون موفق به تالیف ۹ کتاب تخصصی حوزه مهندسی ، ۳مورد ثبت اختراع و همچنین ۵۴ مقاله IsI با شاخص Q1 شده است.  


این گفت وگو به دعوت روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان استان ایلام و با حضور ارزشمند دکتر علی قمری در محل سازمان برگزارگردید . این مصاحبه پیرامون یک میراگر فولادی برای جذب انرژی زلزله معرفی و تولید شده است که با استفاده از آن، خسارت ساختمان در زلزله به شدت کاهش پیدا می‌کند. در سال ۲۰۲۱ این پژوهش/میراگر مورد تأیید علمی دانشگاه آینهام-اینچئون قرار گرفت و موفق به اخذ جایزه-گرنت از سوی آن دانشگاه شد.

:توضیحاتی در خصوص طرح مطالعاتی خود بفرمایید ؟

_حوزه ی کاری من سازه های جدیدی است که دنیا به سمت و سوی آنها می رود در دنیا زلزله سالانه خسارت های زیادی به بار می آورد و ایمن سازی سازه ها در برابر این عوامل هزینه بر می باشد. بنده به تبعیت از سایر محققان دنیا، تمرکز مطالعاتم بر روی میراگرهای فولادی بود . مدل سازی های زیادی را مطالعه و ازمایش انجام دادم به این نتیجه رسیدم که می توانم این کار را انجام دهم .متاسفانه آن موقع نتوانستم حمایت ها را برای اجرای طرحم جذب کنم و تست آزمایشگاهی انجام دهم با دانشگاه آینها-اینچئون کره‌جنوبی  همکاری کردم و از آنها مجوز گرفتم و تست های آزمایشگاهی را در آنجا انجام دادم بعد از تستهای آزمایشگاهی کار را به نتیجه رساندیم
آنها از این کار من استقبال کردند و طرح اجرا شد سپس طبق امکانات بومی و موجود آن کار را در اینجا پیاده کردیم تا خسارات زلزله را به حداقل برسانيم. مدیران وقت سازمان نظام مهندسی از این ایده استقبال خوبی کردند.

::در مورد طرح مطالعاتی ( میراگر) توضیحاتی بفرمایید ؟

_میراگر پیشنهادی یک نوع میراگر جدید است که قابلیت جذب انرژی زلزله را دارد و باعث می شود حین زلزله تسلیم شود تا سایر اجزا سازه ای در ناحیه الاستیک باقی بمانند. علاوه بر آن، به نحوی طراحی شده است که پس از زلزله براحتی قابل تعویض است. و تست های آزمایشگاهی میراگر طراحی شده در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران انجام شده است و نتایج آن در قالب چهار مقاله ISI-Q1 در مجلات بین‌المللی چاپ شده است.

:آیا در کشور از این میراگر استقبال و استفاده شده است ؟

_در تمام دنیا انواع و اقسام میراگر در حال تولید می باشد که در ایران شرایط تولید آنها مهیا نیست. بنابراین، با چند قطعه آهن ، یک جوشکار ویک مهندس میتوانیم همان کاری که میراگر انجام میدهد در اینجا پیاده کنیم. که تست های آزمایشگاهی هم موید این ادعا بود.

مصاحبه اختصاصی با جناب آقای دکتر علی قمری جوان موفق و افتخار آفرین ایلامی

بخش دوم

_در آیین نامه AISC روتیشن میراگر برشی را تا ۸ درصد می توانیم داشته باشیم که نهایتا به ۱۰ درصد می رسد .اما این میراگر را که ما تست کرده ایم و مطالعات عددی آنجا انجام داده ایم ، روتیشن آن تا حدود ۳۰ درصد است  یعنی ۳ برابر حالت مجاز آیین نامه AISC که مطلوب ماست.  
که بر اساس آن، جذب انرژی حتی تا ۳۳ درصد بیشتر حالت معمول است. حدود ۱۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی
اما متاسفانه در ایران هنوز عملی نشده است ما پیگیری کرده ایم اما پروسه اداری طاقت فرسا و ... داد.

:در خصوص هزینه انجام میراگر بفرمایید ؟

_این میراگر  عملا هزینه ای نخواهد داشت و تاثیری در هزینه ندارد اما در ایمن سازی تاثیر زیادی خواهد داشت
علاوه بر استفاده در سازه های فلزی برای مقاوم سازی سازه های بتنی هم می توانیم از آنها استفادا کنیم و مزیت آن این است کاری به بهره‌برداری سازه نداریم و ایمنی سازه افزایش خواهد یافت .

 این طرح در کدام کشور انجام شده است ؟

_این طرح در کره جنوبی اجرا شده است. هر چند ایده این طرح به نام بنده است اما با توجه به قراردادی که منعقد شده، حق انحصاری تولید در اختیار دانشگاه آینها کره جنوبی است.

:واکنش سازندگان و طراحان ساختمان در استفاده از این میراگر چگونه بوده است ؟

_ما از قدیم الایام چیزی که تازه به بازار می آید علاقه نشان نمیدهیم و حتی در مقابل آن جبهه می‌گیرند
تنها پیشنها  بنده این است که کسانی که جبهه می گیرند ابتدا یک بررسی انجام دهند و داده ها و خروجی های آنرا مورد بررسی قرار دهن و خود آنها قضاوت کنند .

:چرایی عدم استقبال از این میراگر را در کشور و استان ایلام بفرمایید ؟
_ما یک ضرب المثل داریم مرغ همسایه غاز است ما چیزی های زیادی در ایلام داریم اما بیشتر به خارج استان توجه می شود  
ما در خود شهر ایلام ساختمان های بتنی داریم که عمر مفید آنها تمام شده است یا طبق آیین نامه های جدید نیاز به مقاوم سازی دارند یا اصلا ساختمان هایی که در حال احداث است نیاز به مقاوم سازی دارند. روش های جاری ایلام برای مقاوم سازی FRP می باشد که تاثیری در سختی و مقاومت جانبی ساختمان ندارد و صرفا یک روش تقویت موضعی است. در شرایطی که سازه کمبود سختی دارد،  مجبور به اضافه کردن المان هستیم یا بصورت دیوار برشی که شرایط اجرایی ندارد یا دیوار برشی فولادی که فعلا در جامعه جا نیفتاده است.
اما در این طرح با چند تکه آهن و یک مهندس می شود به نتایج خوبی دست یافت.

 از میراگر در چه نوع ساختمان های قابل استفاده می باشد ؟
_سازه های فولادی ما سیستم های بسیار نامطلوبی هستند و بصورت ضربدری و همگرا هستند تمام دنیا عقیده دارند که عملکرد مهارگرها را باید تغییر دهند و بعضی به جای همگرا تبدیل به واگرا می کنند یا از این میراگر ها با همان همگرا استفاده می کنند.
برای سازه های فرسوده نیز می توانیم این کار را انجام دهیم به جای تخریب یک سازه با اضافه کردن یک میراگر سازه را ایمن خواهیم کرد.

:جناب دکتر در پایان اگه نکته یا مطلبی هست عنوان کنید:

_از هیات مدیره سازمان صمیمانه تشکر میکنم که بالاخره رویکرد استقبال از سازه های جدید در ایلام را فراهم کردند.